VISUAL STUDIO GİRİŞ DERSLERİ
GİRİŞ
Visual Studio programını başlattığımızda karşımıza resimdeki
gibi bir görüntü gelir. Benim kullandığım programda tema bulunduğundan dolayı
ilk kurulumdan farklı olarak siyah görünüyor. Bu arayüz ihtiyacımız olan
olabilecek işlemlere doğrudan erişmemize olanak sağlar.
Bu ekrandan yeni bir proje oluşturabilir, daha önceden
oluşturulmuş bir projeyi açabilir ya da eğitim içeriklerine erişebilirsiniz.
1 numaralı bağlantı yeni proje oluşturmamızı, 2 numaralı
bağlantı mevcut olan bir projeyi açmamızı sağlar. 3 numaralı bölümden en son
çalışılan projelere erişebiliriz. 4 numaralı bölüm ise eğitim içeriklerinin
bulunduğu bölümdür.
Visual Studio başlangıç sayfasında New Project (yeni proje)
linkini ya da menü kısmında bulunan File -> New Project yolunu izleyerek
yeni bir proje başlatabilirsiniz. Bu durumda karşınıza şöyle bir pencere gelecektir.
Burada bulunan projelerin hepsinden tek tek bahsetmek yerine
en çok kullanacağımız daha doğrusu bizim işimizi şimdilik görecek, bize temel
hazırlayacak olanlardan bahsetmek istiyorum.
Windows Form
Application (Windows Form Uygulaması)
Geleneksel bağımsız (Standalone) Windows uygulamaları ve Web
ya da İnternet üzerinden çalışabilen dağıtık (distributed) ağ uygulamaları
geliştirmek için kullanılan menüdür. Örneğin, Windows Hesap Makinesi, Wordpad,
Skype, Visual Studio vb…
Bizlerde girişte konuları daha iyi anlamak için Windows Form
Uygulamaları oluşturarak gideceğiz.
WPF (Windows
Presentation Foundation) Application (Windows Sunum Temelli Uygulama)
WPF altyapısını kullanan bağımsız Windows uygulamaları
geliştirmek için bu projeyi kullanırız. WPF, Microsoft DirectX teknolojisini
kullanarak işletim sisteminin kullanıcı arayüz özelliklerine ilave olarak daha
zengin bir kullanıcı arayüzü sunar. WPF projelerinde kullanıcı arayüzü
elemanlarına erişim için XML tabanlı bir dil olan XAML dili kullanılmaktadır.
Console Application
(Konsol Uygulaması)
Grafik bir ara yüzden son derece uzak olan uygulamalardır. Kullanıcı
ile olan etkileşimi tamamen metin tabanlıdır ve bu etkileşim komut satırı
üzerinden gerçekleştirilir. Windows
komut satırı üzerinden çalıştırılan programlar buna örnek olarak
gösterilebilir.
Class Library (Sınıf
Kütüphanesi)
Birçok uygulama tarafından ortak olarak kullanılabilecek
sınıf ve bileşenler oluşturmak için kullanılır. .dll dosyaları sınıf
kütüphanesi tipinde olan dosyalara örnek olarak gösterilebilir.
WPF Browser Application (WPF Web Tarayıcı Uygulaması)
Teknoloji açısından karşılaştırıldığı zaman WPF
uygulamalarıyla aynıdır. WPF uygulamaları doğrudan işletim sisteminde
çalıştırılır. WPF Web uygulamaları ise Web Tarayıcısı ile çalıştırılır. Aradaki
fark budur. Bu sayede Web Tarayıcısına gömülü uygulamalar geliştirebilirsiniz.
Empty Project (Boş
Proje)
Kendi proje tipimizi oluşturmak istediğimiz zaman bunu
kullanabiliriz. Bu proje seçildiğinde sadece uygulama bilgilerini saklamak için
gereken dosya yapısı oluşturulur. Gerisi size kalmıştır. Sınıf ve referansları
sizin eklemeniz gerekir.
UYGULAMA GELİŞTİRME ARAYÜZÜ
New Project penceresinden oluşturulmak istenen proje türü
seçilip, OK düğmesi tıklandığında, Visual Studio seçilen proje neyse onunla
ilgili olan dosya yapısının ve gerekli dosyaların bulunduğu bir arayüzü
karşınıza getirir. Bu ara yüzde program geliştirmek için ihtiyacınız olan
menüler, araçlar, editörler, bilgilendirme kutuları gibi birçok panel
bulunmaktadır. Bu ara yüzü kullandıkça hem programı daha çok sevecek hem de bu
elemanlara daha çok aşina olacaksınız.
Şimdi de ekranımızda bulunan ögeleri kısaca tanıyalım.
Menu (Tepedeki kısım)
-> Bu kısım ihtiyacımız olan her türlü komuta ulaşmamızı sağlar. Menü
seçenekleri seçtiğimiz projeye ve işlemimize göre değişebilir.
Toolbar (Araç Çubuğu)
-> Yukarıda bulunan menüden ulaşabileceğimiz bazı elemanlara daha hızlı
ve kolay ulaşmamızı sağlar. Menünün hemen altında bulunan ikonlar toolbara
aittir.
Editing Area
(Düzenleme Alanı) -> Bu alanda üzerinde çalıştığımız projemize
istediğimiz şekli verebiliriz. Yani çalışma masamız diyebiliriz.
Form Object (Form
Nesnesi) -> Projenin ana formudur. Yukarıdaki resimde bulunan beyaz alan
form nesnesidir. Bu form nesnesi kapatılırsa program sonlandırılmış olur.
Toolbox (Araç Kutusu)
-> Formun üzerine yerleştirmek için tasarlanmış araçların bulunduğu
alandır. İlerleyen kısımlarda bunları sıkça kullanacağız. Ekranın sol tarafında
bulunur. Ama bu Allah’ın emri değildir, yeri değiştirilebilir.
Solution Explorer
(Çözüm Gezgini) -> Projemize ait dosyalarımızın gösterildiği bölümdür.
Bu bölümden projemize yeni dosyalar ekleyebilir, üzerine çift tıklayarak
çalışma alanında açabilir ya da bu dosyaları silebiliriz.
Properties Window
(Özellikler Penceresi) -> Çalışma alanındaki seçili olan bir kontrolün
özelliklerini görmek ve değiştirmek için kullanılır.
Property Description
(Özellik Tanımlama) -> Properties penceresinde seçili olan özelliğin
tanımlandığı alandır.
İlk Programımız
Bu tanıtımdan sonra isterseniz ilk uygulamamızı yazalım.
New Project penceresinden Windows Forms Application türünde
bir proje oluşturalım. Projemize isim olarak da Merhaba ismini verelim ve OK
düğmesine basalım.
Yanda gördüğünüz name alanı formumuzun adıdır. Ancak bu
ad ön kısımda yani formumuzda gördüğümüz Form1 yazısını değiştirmez. Name
alanında yazılan yazı bizim kod kısmında kullanacağımız isimdir. Türkçe
karakter içermez, rakamla başlayamaz. Kod tarafında çalışırken bize bu kontrolü
yani formu hatırlatacak bir isim verilebilir.
Gelelim pencerenin üzerindeki yazıyı değiştirmeye.
Özellikler penceresinde aşağılara doğru indiğimiz zaman text yazısını görürüz.
Buradan pencerenin üzerinde yazan yazıyı değiştirebiliriz.
Aynı zamanda bu özellikler sayfasını kullanarak sayfanın
görünümünü de değiştirebilirsiniz. Biraz İngilizceniz varsa anlarsınız bunları.
Şimdi de toolbox
üzerinden Label yazan aracı sürükleyerek formun üzerine bırakınız ve bunun da
text özelliğini ‘Adınız ve Soyadınız’ olarak değiştiriniz.
Toolbox üzerinden Textbox (Metin Kutusu) kontrolünü form
üzerine sürükleyiniz ve Label kontrolünün karşısına yerleştiriniz. Textbox
özelliklerine girdiğimiz zaman name özelliğinin textbox1 olarak varsayılan bir
değer atandığını görürüz. Şimdilik bunu değiştirmemize gerek yok. Çünkü sadece
bir tane textbox kullanacağız. Eğer birden çok textbox kullanacak olsaydık o
zaman ismini değiştirmemiz gerekirdi.
Şimdi de formumuza Toolbox üzerinden sürükle bırak
yöntemiyle bir buton atalım. Butonun text özelliğine giderek ‘Tıklayınız’ yazalım.
Formu sadece yerleştirdiğimiz kontrolleri alacak şekilde
küçültelim. Bunun için formun boş bir alanını tıklayarak kenarlarda çıkan beyaz
noktalardan çekiştirebilirsiniz.
Eğer yanlışlık bir kontrole çift tıkladıysanız
endişelenmeyin. Yukarıda kod bölümüne geçmişsinizdir. Shift+F7 tuşuna basarak
ya da çalışma alanının hemen üstünde bulunan form1.cs[Design] yazan sekmeye
geçerek çalışmanıza devam edebilirsiniz.
Formun FormBorderStyle özelliğini Fixed3D (Sabit 3 boyutlu)
olarak değiştiriniz. Bu özellik kullanıcıların formun boyutunu değiştirmelerini
engeller. MaximizeBox (Kutuyu büyüt) özelliğini False yapınız. Bu da
kullanıcıların formu büyütmesini engeller.
Şimdi artık kodlama geldik. Butonun üzerinde çift tıklayarak
kod bölümüne geçelim. Bu durumda Studio butonun Click olayı için kod oluşturur
ve imleci onun kod blokları içerisine otomatik olarak gönderir. İmlecin hazırda beklediği bu kısma
aşağıdakileri yazalım:
string isim = textBox1.Text;
string gun = DateTime.Now.DayOfWeek.ToString();
MessageBox.Show("Merhaba
"+isim+".
Bugün "+gun+".
");
Kontrollerle ilgili olayları ve bu olaylar için tanımlanmış
olay işleyici metodları properties penceresinin üzerinde bulunan
Events(olaylar) düğmesine tıklayarak görebilir veya yeni metodlar
tanımlayabilirsiniz.
Start Debugging (Hata ayıklamaya başla) düğmesine tıklayarak
(yukarıda bulunan yeşil start düğmesi) ya da hemen hemen her programda olduğu
gibi F5 tuşuna basarak programı çalıştırabilirsiniz.
Uygulamayı çarpı işaretinden kapattığınızda otomatik olarak
Studio ekranına geri dönersiniz. Bazı durumlarda programı Studio ekranından da
kapatabilirsiniz. Bunun için Start Debugging düğmesinin sağında bulunan Stop
butonunu kullanabilirsiniz.
Programımızın çıktısı şu şekilde olmaktadır.
Yazıyı noktalamadan önce birkaç ipucu daha vermekte yarar
görüyorum. MessageBox Formu kilitler ve Tamam düğmesine ya da kapatma düğmesine
basmadığınız sürece forma dönemezsiniz. Aynı şekilde Formu kapatmadığınız
zamanda Studio ortamında yapacağınız değişiklikler kısıtlıdır. Formu
kapattıktan sonra değişiklik yapmanıza izin verir.
Bu yazımız bu kadar. Bir sonraki dersimizde Hesap makinası
yapacağız. Hoşça kalın.
Ömer Kenç - Bilgisayar Mühendisi
iyi ders olmuş.
YanıtlaSilseslidünya
YanıtlaSilsesli chat - seslisite
seslichat
pvp serverler - sesli chat siteleri
seslisayfam - sesli chat
sesli chat
ucuz web tasarım
YanıtlaSilhazır web tasarım paketi